پرسش :
احكام اسلامي، قضاياي حقيقيهاند و براي همه زمانها پاسخگو ميباشند لذا مسلمین از نظر قانون الهي رها نشدهاند تا نيازمند قانوني از سوي حكومت اسلامي باشند پس تشكيل حكومت اسلامي چه ضرورتی دارد ؟!
شرح پرسش :
پاسخ :
دين اسلام بر اساس ”اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الإسلام ديناً“(1) و بر اساس آنكه دين و شريعت ديگري نخواهد آمد، كاملترين و جامعترين وحي الهي است و همه آنچه را كه انسانها تا روز قيامت لازم دارند، براي آنان به ارمغان آورده است احكام اسلامي، به صورت «قضاياي حقيقيّه»اند، امّا با گذشت زمان و تغيير شرايط، تحولاتي پديد ميآيد و تبدّلاتي در موضوعات رُخ ميدهد، موضوعات سابق، رخت بر ميبندند و موضوعات جديدي رخ مينمايند كه در گذشته بيسابقه بودهاند و در اينجا، ضرورت دارد كه حكم موضوعات جديد، پس از كارشناسيهاي لازم روشن گردد. علاوه بر روشن شدن احكام موضوعات جديد، حكومت اسلامي، اين احكام جديد را همراه با ديگر احكام اسلامي در ابعاد مختلف، در جامعه اجرا ميكند و نظم و قسط و عدل و تزكيه و تعليم را بر اساس رهنمودهاي اسلام تحقق ميبخشد و از كيان اسلام در برابر دشمنان خارجي و داخلي حمايت ميكند و…. بنابراين، كار حكومت اسلامي ـ معاذ الله ـ تشريع و جعل قانون در برابر قانون الهي نيست و هر آنچه از مقررات و قوانين جزئي كشور كه براي تحقق نظم و اهداف مقدس حكومت تعيين ميگردد، غير منافي و بلكه هماهنگ با قوانين كلّي شرع مقدّس است. تذكر: ممكن است برخي از احكام اسلام، ناظر به موجود مشخص خارجي باشد؛ نظير قبله، مَطاف قرار دادن كعبه، مَوقِف قرار دادن عرفات و مشعر، و مَبيت قرار دادن مني و مانند آن. البته، توجه نمازگزار به سوي كعبه و طواف دور آن و همچنين وقوف حاجيان، به نحو قضيّه حقيقيه است وليكن، تعيين اماكنِ مشخّص براي عبادتهاي معهود، از سنخ قضيّه حقيقيه نيست. ( آیةالله جوادی آملی )
دين اسلام بر اساس ”اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الإسلام ديناً“(1) و بر اساس آنكه دين و شريعت ديگري نخواهد آمد، كاملترين و جامعترين وحي الهي است و همه آنچه را كه انسانها تا روز قيامت لازم دارند، براي آنان به ارمغان آورده است احكام اسلامي، به صورت «قضاياي حقيقيّه»اند، امّا با گذشت زمان و تغيير شرايط، تحولاتي پديد ميآيد و تبدّلاتي در موضوعات رُخ ميدهد، موضوعات سابق، رخت بر ميبندند و موضوعات جديدي رخ مينمايند كه در گذشته بيسابقه بودهاند و در اينجا، ضرورت دارد كه حكم موضوعات جديد، پس از كارشناسيهاي لازم روشن گردد. علاوه بر روشن شدن احكام موضوعات جديد، حكومت اسلامي، اين احكام جديد را همراه با ديگر احكام اسلامي در ابعاد مختلف، در جامعه اجرا ميكند و نظم و قسط و عدل و تزكيه و تعليم را بر اساس رهنمودهاي اسلام تحقق ميبخشد و از كيان اسلام در برابر دشمنان خارجي و داخلي حمايت ميكند و…. بنابراين، كار حكومت اسلامي ـ معاذ الله ـ تشريع و جعل قانون در برابر قانون الهي نيست و هر آنچه از مقررات و قوانين جزئي كشور كه براي تحقق نظم و اهداف مقدس حكومت تعيين ميگردد، غير منافي و بلكه هماهنگ با قوانين كلّي شرع مقدّس است. تذكر: ممكن است برخي از احكام اسلام، ناظر به موجود مشخص خارجي باشد؛ نظير قبله، مَطاف قرار دادن كعبه، مَوقِف قرار دادن عرفات و مشعر، و مَبيت قرار دادن مني و مانند آن. البته، توجه نمازگزار به سوي كعبه و طواف دور آن و همچنين وقوف حاجيان، به نحو قضيّه حقيقيه است وليكن، تعيين اماكنِ مشخّص براي عبادتهاي معهود، از سنخ قضيّه حقيقيه نيست. ( آیةالله جوادی آملی )
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}